Seuroille suunnatun viestintäkyselyn tulokset ja jatkotoimet

JULKAISTU: 17.8.2023, KATEGORIAT: Yleinen

Seuroille suunnatun viestintäkyselyn tulokset ja jatkotoimet

Tanssiurheiluliitto toteutti kesän aikana kyselyn jäsenseuroilleen viestintään liittyen. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa, millaista viestinnällistä tukea seurat kaipaavat liitolta ja samalla saada palautetta liiton viestinnästä. Kyselyn vastausaika oli kesäkuun puolesta välistä elokuun alkuun ja sitä nostettiin esille liiton somessa, nettisivuilla sekä jäsentiedotteessa. Vastauksia saimme yhteensä 24, ja valtaosa vastanneista edusti vakio- ja latinalaistansseja. Suuri kiitos kaikista vastauksista!

Seurat toivovat koulutusta ja yhteisiä kampanjoita tanssin harrastamiseen

Seurat toivovat liitolta enemmän koulutusta eri sosiaalisen median kanavien käyttöön. Erityisesti nostettiin esiin, että haluttiin apua siihen, mitä somessa kannattaa julkaista ja kuinka viestintää kohdennetaan, jotta se tavoittaa oikeita ihmisryhmiä. Lisäksi esiin nousi toive siitä, että erityisesti nuorille harrastajille olisi hyvä korostaa joitakin sosiaalisen median pelisääntöjä, kuten tietosuoja-asioita.

Monissa vastauksissa toivottiin konkreettisena toimena liitolta yhteisiä kampanjoita ja valmiita markkinointimateriaaleja seurojen käyttöön. Lisäksi toivottiin, että tanssin hyviä puolia tuotaisiin enemmän esiin, jotta laji saa näkyvyyttä lisää. Ylipäätään keinot uusien harrastajien ja jäsenten hankintaan viestinnän avulla nousivat esille useissa vastauksissa.

Liiton viestintä on parantunut, mutta nettisivut kaipaisivat selkeytystä

Vastaajien mukaan liiton viestintään ollaan oltu pääasiassa tyytyväisiä ja mm. lisääntynyt tiedotus liiton toiminnasta sai kiitosta. Huolta herätti kuitenkin se, kuinka tiedotettavat asiat saavuttavat sellaiset ihmiset, jotka eivät ole somessa. Tähän yhtenä vastauksena on, että jäsenseurojen kannattaa tilata itselleen Tanssiurheiluliiton jäsentiedotetta, joka tulee sähköpostiin pari kertaa kuukaudessa. Mikäli epäilet, ettet ole jäsentiedotteiden vastaanottajalistalla tai yhteystietojasi tarvitsee päivittää, ole yhteydessä tiedotus(a)tanssiurheilu.fi.

Toinen parannusta kaipaava asia kyselyn perusteella oli liiton nettisivut. Sivuilta ei löydetä haettua sisältöä tai sisältö on sekavaa. Myös liiton somessa julkaistava sisältö oli joidenkin mielestä sekavaa, kun eri lajeja ja kilpailuja viestitään yhtäaikaisesti. Vastaajat antoivat myös monia toteuttamiskelpoisia sisältöideoita liiton viestintään, suuri kiitos niistä! 

Tulevat toimenpiteet vastausten pohjalta

Kyselyn vastauksia ja liiton viestinnän painopistealueita käsiteltiin liittohallituksen suunnitteluviikonlopussa 5.8.2023 liiton viestintäkumppanin Askel Sportsin kanssa. 

Ajankohtaisena asiana liittohallitus linjasi uusia käytäntöjä tanssiurheilun eri lajien kilpailuista viestimiseen liiton kanavilla. Aiempaa tarkempi rajaus viestittäviin kilpailuihin selkeyttää ja vähentää päällekkäisyyttä viestinnässä, mutta myös vapauttaa työaikaresurssia käytettäväksi muun viestinnän ja sisällöntuotannon toteuttamiseen. Liiton kanavilla viestitään silti edelleen runsaslukuisesti erityisesti syksyn kansainvälisistä arvokilpailuista, tuottaen sisältöä myös medialle. Toimittajille luodaan myös opas tanssiurheilusta kirjoittamisen helpottamiseksi, joka avaa eri tanssilajien ominaisuuksia ja kilpailujärjestelmiä.

Syksyn mittaan Tanssiurheiluliiton viestinnässä tullaan nostamaan esille tarinoita tanssin harrastajista erilaisilla taustoilla, kertoen kuinka monipuolinen ja kaikille sopiva harrastus tanssi on. Osallistumme myös Suomen Olympiakomitean aloittamaan Harrastamisen kipinä -kampanjointiin ja kannustamme seuroja lisäämään omat tapahtumansa valtakunnalliseen Sporttihakuun, jonka kautta uudet harrastajat voivat etsiä itselleen liikuntaharrastuksia. Seurojen oman viestinnän tukemiseksi alamme keräämään kuvapankkia seurojen käyttöön sekä suunnittelemaan helposti hyödynnettäviä materiaaleja tanssin harrastamisen markkinoimiseksi. Suunnittelemme myös tulevia koulutuksia, ja niitä odotellessa seurojen kannattaa huomioida esimerkiksi liikunnan aluejärjestöjen toteuttamat koulutukset viestintään ja markkinointiin liittyen.

Kiitämme suuresti kaikkia viestintäkyselyyn vastanneita!