Toiminnanjohtajan palsta 34/24

JULKAISTU: 21.8.2024, KATEGORIAT: Yleinen

Uusi kausi seurojen toiminnassa on alkamassa ja oman kurssintoiminnan markkinointi on jo täydessä käynnissä. Liiton näkökulmasta seurojen tärkeä tehtävä on jäsenhankinta, joka on myös seurojen oman olemassaolon kannalta välttämätöntä. Jo pitkään markkinoinnin keinot ovat olleet jatkuvassa muutoksessa. Lehtimainokset ja pelkkä kotisivu netissä ovat monelta osin mennyttä aikaa ja markkinointi on siirtynyt erilaisille sähköisille alustoille.

Nähdyksi ja näkyväksi tuleminen vaatii sometilejä, ainakin Facebookiin ja Instagramiin, mielellään myös TikTokiin. Pelkkä sometilien olemassaolo ei vielä riitä, vaan seurasta täytyy löytyä henkilö tai henkilöitä, joilla on aikaa ja osaamista päivittää sometilejä. Seuraajat unohtavat tilin, jos sisältö ei päivity riittävän usein. Ratkaisun tekeminen siitä, onko sometili(t) lähinnä olemassa olevien jäsenten informointikanava, uusien jäsenten hankintakanava vai molempia, vaikuttaa siihen, minkälaista sisältöä sometileillä kannattaa julkaista. Tarvitaan myös päätös siitä, onko tarvetta ja halua ostaa näkyvyyttä esim. Facebookissa ja Instagramissa. Graafinen ilme ja sisällön tuottaminen ovat oma ”taiteenlajinsa” ja vaativat erilaisten ohjelmien käytön osaamista ja visuaalista silmää. Sometili antaa vierailijalle nopeasti kuvan seuran toiminnasta, arvoista ja tavoitteista.

Päätös siitä, minkä ikäistä ryhmää halutaan lähestyä, vaikuttaa käytettävän sometilin ja sisällön valintaan. Nuoret ja nuoret aikuiset ovat taitavia somen käyttämisessä ja oman ikäisiinsä tehoavan sisällön tuottamisessa. TikTok on tuon ikäryhmän suosima alusta, mutta vaatii jatkuvaa mielenkiintoisen sisällön tuottamista ja päivittämistä. Toisaalta, jos joku postaus muuttuu viraaliksi (leviää nopeasti), voi katsojia olla kymmeniä- tai satoja tuhansia. Potentiaaliset aikuiset harrastajat tavoitetaan Facebookista ja Instagramista, joissa dynamiikka on hidastempoisempi kuin TikTok:ssa. Noilla kanavilla sisällön laadulla on enemmän merkitystä, kuin nopeatempoisemmilla alustoilla. Seurojen haasteena on löytää osaavat, monesti vapaaehtoiset, tekijät hoitamaan seuran sometilejä, tuottamaan sisältöä ja päivittämään niitä, tai olla valmiita maksamaan sometilien ylläpidosta.

Koska markkinointi ja viestintä ylipäänsä ovat seuroille ratkaisevan tärkeitä, omia vapaaehtoisiaan kannattaa kouluttaa. Seuroille on Oppimisareenalla tarjolla ”Seuraviestinnän starttikoulutus”, joka on ilmainen ja oppimisalustalla omaan tahtiin ja itse valitussa järjestyksessä suoritettavissa. Koulutuksen aihealueet ovat; Meidän seuran viestintä, Seuran monikanavainen viestintä, Kirjoituskoulu, Seuran someviestintä, Kilpailu- ja tapahtumaviestintä, Kriisiviestintä, Viestinnän digitaalisia työkaluja. Koulutuksen löydät osoitteesta https://oppimisareena.fi/. Liiton somessa, IG-tarinoissa, on elokuun ajan jaettu seurojen mainoksia, joihin on tägätty #dancesportfin. Käytäntöä jatketaan elokuun loppuun, joten tilaisuus kannattaa hyödyntää.

Vaikka liiton tehtävänä ei ole jäsenten hankkiminen seuroihin, liitossa painitaan aivan samojen viestintä- ja tiedotushaasteiden kanssa kuin seuroissakin. Viestintä- ja tiedotusbudjetti pieneni tälle vuodelle neljännekseen vuoden 2023 tasosta ja sen seurauksena vain aivan välttämätön tulostiedotus ja somesisältö ostetaan ulkopuolelta. Liiton toimiston henkilökunta hoitaa sisällöntuotantoa ja viestintää omalta osaltaan. Suunnitteluviikonlopussa päätettiin hakea vuodelle 2025 nuoria/nuoria aikuisia, joilla olisi intoa, aikaa ja lajituntemusta toimia somesisällön tuottajina ja päivittäjinä vakio- ja latinalaistanssien ja rock’n’swing tanssien GP- ja SM-kilpailuissa. Tästä avaamme haun syksymmällä, mutta nyt jo kannattaa hoksauttaa sopivia henkilöitä omassa lähipiirissäsi. Tästä tehtävästä saa mielenkiintoisen työn ja aitiopaikan kilpailuissa, ja lisäksi arvokkaan merkinnän CV:hen.

Mukavaa ja sopivan kiireistä syyskauden alkua seuroihin.

Pirjo

Jos mieltäsi askarruttaa joku asia, ota rohkeasti yhteyttä

(050-4080 122 tai pirjo.koivula(a)dancesport.fi

Pirjo